W programie, nawiązującym do chrześcijańskich źródeł europejskiej duchowości, obok najwybitniejszych dzieł dawnych mistrzów znajdujemy zapomniane kompozycje stanowiące ważne świadectwo wykonawczych i kompozytorskich tradycji epoki. Stąd obecne na Misteriach liczne muzyczne odkrycia i pierwsze współczesne światowe wykonania utworów, efekt żmudnych muzykologicznych badań i rekonstrukcji.
19. edycja Festiwalu Misteria Paschalia odbędzie się od 12 do 18 kwietnia 2022 roku w Krakowie.
Program:
12.04.2022, 20.00 / WIELKI WTOREK
Bazylika archikatedralna św. Stanisława i św. Wacława na Wawelu
Psalmy pokutne GOMÓŁKA
Anna Zawisza – sopran
Chór Polskiego Radia
Compass Consort
Elizabeth Rumsey – viola dyszkantowa, liderka
Agnieszka Budzińska-Bennett – kierownictwo artystyczne
Festiwal otworzy koncert wypełniony psalmami z Melodii na psałterz polski Mikołaja Gomółki. To zbiór bardzo szczególny dla muzyki i literatury polskiej. Powstał jako umuzycznienie Psałterza Dawidowego Jana Kochanowskiego i ukazał się drukiem ledwie rok po publikacji dzieła wielkiego poety.
13.04.2022, 20.00 / WIELKA ŚRODA
Centrum Kongresowe ICE Kraków, Sala Audytoryjna im. Krzysztofa Pendereckiego S1
Davidde penitente MOZART
Niccolò Jommelli – Miserere g-moll (HocJ C1.23)
Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia nr 40 g-moll KV 550
Wolfgang Amadeusz Mozart – Davidde penitente KV 469
Vox Luminis XL
{oh!} Orkiestra Historyczna
Lionel Meunier – dyrekcja artystyczna partii wokalnych
Martyna Pastuszka – prowadzenie, dyrekcja artystyczna
Davidde penitente to jedno z rzadziej grywanych i komentowanych dojrzałych dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta. Kantata powstała na zamówienie wiedeńskiego Tonkünstler-Societät i wbrew religijnemu charakterowi – premierę miała w Burgtheater, czyli tym samym teatrze, gdzie rok później po raz pierwszy zostanie pokazane Wesele Figara. Zestawione w libretto teksty pochodzące z Księgi Psalmów i 1. Księgi Samuela opisują różne etapy relacji wiernego z Bogiem – od skruchy i błagania o odpuszczenie win po pojednanie i pełne entuzjastycznej radości uwielbienie.
14.04.2022, 20.00 / WIELKI CZWARTEK
Centrum Kongresowe ICE Kraków, Sala Audytoryjna im. Krzysztofa Pendereckiego S1
Gesù Cristo negato da Pietro FUX
Ars Antiqua Austria
Gunar Letzbor – prowadzenie
Gesù Cristo negato da Pietro to oratorium, w którym alegoryczne postaci spierają się w teologicznej dyspucie o gest zaparcia się Jezusa przez Piotra – jeden z najbardziej dojmujących psychologicznie fragmentów Ewangelii.
15.04.2022, 20.00 / WIELKI PIĄTEK
Centrum Kongresowe ICE Kraków, Sala Audytoryjna im. Krzysztofa Pendereckiego S1
Passio secundum Johannem SCARLATTI
Giuseppina Bridelli – mezzosopran
Salvo Vitale – bas
Choeur de Chambre de Namur
Cappella Mediterranea
Leonardo García Alarcón – dyrygent
Pasja według św. Jana Alessandra Scarlattiego różni się pod wieloma względami od znanych najszerzej pasji Bachowskich. Scarlatti, w przeciwieństwie do luteranina Bacha, pisał ją na potrzeby całkiem odmiennej liturgii katolickiej.
16.04.2022, 20.00 / WIELKA SOBOTA
Kopalnia Soli „Wieliczka”, kaplica św. Kingi
Firenze 1350
Średniowieczny ogród florencki
Sollazzo Ensemble
Anna Danilevskaia – fidel, dyrekcja artystyczna
Anna Danilevskaia, rosyjska skrzypaczka specjalizująca się w grze na fidelach, razem z Sollazzo Ensemble przeniesie nas do Florencji około roku 1350.
17.04.2022, 18.00 / NIEDZIELA WIELKANOCNA
Centrum Kongresowe ICE Kraków, Sala Audytoryjna im. Krzysztofa Pendereckiego S1
Alleluia HAYDN & MOZART
Joseph Haydn – Symfonia nr 49 f-moll „La Passione” Hob. I/49
Joseph Haydn – Symfonia nr 30 C-dur „Alleluja” Hob. I/30
Wolfgang Amadeusz Mozart – Exsultate, jubilate KV 165
Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia nr 41 C-dur „Jowiszowa” KV 551
Florie Valiquette – sopran
Le Concert de la Loge
Julien Chauvin – skrzypce, prowadzenie
Symfonia nr 49 „La Passione” Josepha Haydna to symboliczny utwór-pomost, w którym dokonuje się przejście między rozważeniem przeżytej tragedii, a wyrastającym z niej nowym „wielkanocnym” optymizmem.
18.04.2022, 18.00 / PONIEDZIAŁEK WIELKANOCNY
Centrum Kongresowe ICE Kraków, Sala Audytoryjna im. Krzysztofa Pendereckiego S1
Die Jünger zu Emaus SCHUBACK
Stefan Sbonnik – tenor
Tomáš Král – baryton
Sreten Manojlović – bas-baryton
Chór Polskiego Radia
{oh!} Orkiestra Historyczna
Maria Piotrowska-Bogalecka – przygotowanie chóru
Martyna Pastuszka – prowadzenie
Festiwal zakończy współczesna premiera oratorium Jacoba Schubacka Die Jünger zu Emaus z 1778 roku.
Szczegóły festiwalu na stronie:misteriapaschalia.com.